Otto Dørges model af Schifters fregat Rota
46 kanonerfundet 2024 i en kælder på Søværnets Sergentskole i Frederikshavn
Fregatten Rota i vaskerummet i en kælder på Søværnets Sergentskole i Frederikshavn. hvor den i mange år har delt den sparsomme plads med bur-vogne med vasketøj, kasserede døre og lamper. Dørges 100-årige og enestående model af skibet der bragte Bertel Thorvaldsen til Danmark, skal nu sættes i stand på laugets værksted på Nyholm.
Otto Dørges model af Schifters fregat Rota
fundet i en kælder på Søværnets Sergentskole i Frederikshavn
På toppen af Pikkerbakken i Frederikshavn onsdag den 9. april 2025


Fregatten Rota i vaskerummet i kælderen under en bygning på Søværnets Sergentskole i Frederikshavn. hvor den i mange år har delt den sparsomme plads med bur-vogne med vasketøj, kasserede døre og lamper. Dørges 100-årige og enestående model af skibet der bragte Bertel Thorvaldsen til Danmark, skal nu sættes i stand på laugets værksted på Nyholm.

På toppen af Pikkerbakken i Frederikshavn onsdag den 9. april 2025
Rengøringspersonlet lukker mig ind. Bemærk den smalle dør. 70 cm


Rengøringspersonlet lukker mig ind. Bemærk den smalle dør. 70 cm
Dørges model står i et magasin for skolens rengøringsfolk. Trangt omgivet, pakket ind i rullestativer og sække. .
Begge bundpladene, som skibet hviler i, såvel den store som den mindre del er for brede til at kunne passere gennem døren ind til kælderrummet.
Modellen må løftes ud af lejet for at kunne komme igennem.


Dørges model står i et magasin for skolens rengøringsfolk. Trangt omgivet, pakket ind i rullestativer og sække. .
Begge bundpladene, som skibet hviler i, såvel den store som den mindre del er for brede til at kunne passere gennem døren ind til kælderrummet.
Modellen må løftes ud af lejet for at kunne komme igennem.

længde mesanbom til spidsen af klyverbommen 153 cm
længde skroget fra hæk til stævn 113 cm
Bredeste sted ( storråen incl læsejls-spir ) 60.cm
Højde fra pladen ( vandlinien ) til stormastens top 110 cm
Bundpladerne af krydsfiner 2 cm
Målt under bundpladerne. Skrog og messing-støttefod 15 cm
Total højde 127 cm
Bundpladernes mål ( delt i to ) den øverste ( originale ) 85 X 122 cm
Nederste plade ( formentligt lavet for transporten ) 87 X 182 cm
Messingfoden ( ses herunder ) fra kølen og ned 9 cm
længde fra spidsen af mesanbom til spidsen af klyverbommen 153 cm
længde skrog fra hæk til stævn 113 cm
Højde fra pladen ( vandlinien ) til stormastens top 110 cm
Bundpladerne af krydsfiner 2 cm
Målt under bundpladerne. Skrog og messing-støttefod 15 cm
Total højde 127 cm
Bundpladernes mål ( delt i to ) den øverste ( originale ) 85 X 122 cm
Nederste plade ( formentligt lavet for transporten ) 87 X 182 cm
Messingfoden ( ses herunder )
målt fra kølen 9 cm
Under pladerne siddende på gulvet med kig til bund og de to fint forarbejdede messingfødder, der gør modellen kan stå på et bord og med deres højde totalt 9 cm højere.
( Kan evt. skrues af ! )
Bemærk finishen i bundens plankning.


Under pladerne siddende på gulvet med kig til bund og de to fint forarbejdede messingfødder, der gør modellen kan stå på et bord og med deres højde totalt 9 cm højere.
( Kan evt. skrues af ! )
Bemærk finishen i bundens plankning.


Hækken har lidt overlast. Dele af rammen til styrbord er løs. Skader på vinduer sprodser m.m.


Hækken har lidt overlast. Dele af rammen til styrbord er løs. Skader på vinduer sprodser m.m.

Vinduer og rammer beskadiget. Løs ramme til styrbord. Roret har jeg ikke kunnet vurdere.
Båden der har hængt i de to davider ligger løst på dækket agter.
Det knækkede bovspryd. Den løse spids hænger


Det knækkede bovspryd. Den løse spids hænger

Bruddet lige foran æselhovedet er ikke nogen stor ting, man kan forholdsvis nemt fremstille et nyt, men det efterfølgende riggearbejde ser kompliceret ud.
Skolechef Jens Grønkjær er behjælpelig.


Skolechef Jens Grønkjær er behjælpelig.

Dørges arbejde med rigningen. kan ikke siges at mangle detaljer.

Tovværk gennem blokke, kvejlet og bundet. De gamle mestres arbejde tåler nok et nærmere blik, og det skal nok blive vanskeligt at holde samme orden hvis man ændrer noget.
Billedet er egentligt taget for at vise hvorledes storstaget på Rota er forankret.
Men hvor er støvet ? Modellen må formodes at være mere end 100 år. Det kan undre, at der ikke er mere skidt og snavs på billedet.

Samme motiv men anden vinkel.

Med forsigtighed lemper Brian Fatum og Niels Buhl fra Orlogsmuseets Modelbyggerlaug Rota rundt hjørner og ud gennem den smalle dør til vaskerummet.

Erik Møller forrest og Niels Buhl.

Rota sikret i sin dok som igen er fastspændt i vognen. Det hele tjekket en ekstra gang forud for transporten til København og Nyholm.

Meget kan gå galt. Rota lempes ud gennem den smalle dør til vaskerummet af.. Brian Fatum og Niels Buhl fra modelbyggerlauget. Flyning af skibsmodeller kunne være en olympisk disciplin.

Erik Møller forrest mens Niels Buhl ved hækken har overblikket.... Det går roligt fremad. Man tager sig god tid.

Og trækker vejret lettere da Rota er sikret i dok fastspændt i vognen.
Det hele tjekket en ekstra gang forud for køreturen til København og Nyholm.
