Orlogsmuseets Modelbyggerlaug

The Naval Museum Model Builder Society

Orlogsmuseets Modelbyggerlaug

The Naval Museum Model Builder Society

nyt:  Sommerfest i arrestens gård

  • Hjem
  • Nyheder
  • Om os
  • Maritim Kontakt
  • Hovedskibet Maria
  • Side 2
  • Mere
  • Kirkeskib I
  • Tegningentil Chaloup-2
  • Strandingsmuseets 750 figurer
  • Peter Maacks Maria
  • Ole Lisberg om Lauget oprindelse
  • Otto Dørge
  • En Anden Modelbygger
  • Halv-model af Defence
  • Nyheder 25
  • Nelson stor
  • byggehistorik
  • fortunadagbogbig001
  • fortunadagbogbig002
  • Fortuna historik 001
  • Tegningen til chaluo (for PC )
  • Forstørret tekst
  • proveniens ved Poul Beck
  • Galionsfigur Fortuna
  • klokkestabel
  • Forstørrelse fortuna dagbog
  • Kong Frederik VI godkendelse
  • Kirkeskibet i Eckersbergs tegning
  • Proveniens
  • Najaden-stor
  • OLelisbergStillebillede
  • Eckerberg-stor
  • FMI Christianus Quintus
  • Rota
  • Kulturnat
  • George
  • GeorgeFullsceen
  • galion
  • Kirkeskibe som symbol
  • Kirkeskibe
  • Rota på Nyholm
  • Julianemarie
  • russel
  • Maria-billeder
  • sophia Amalia
  • norskelove
  • riggingfortunastor
  • Chirsyianus Skibe

Otto Dørges model af Schifters fregat ROTA

46 kanonerfundet i en kælder på Søværnets Sergentskole i Frederikshavn

Otto Dørge med en ukendt aspirant og siin model af fregatten Rota på Nyholm formentlig i 1902. hvor  den er bygget.       privatfoto

 

 

 

 

 

“Fregatten ”ROTA” 1/48  46 Kanoner.

Modellen er udført 1902 af modelbygger O. Dørge, Ornamenteringen af Billedskærer S. Blichfeldt og Rigningen af Skibsbygger F. Bjørneboe.

Sat i Vandet paa Nyholm den 31. Juli 1822; udgaaet af Flaaden 1863.

Fabrikmester A. Schifter.

Dimensioner:

Lang over Stevn 153' 3” (48,10 m).

Bred paa Tømmeret 37'9”

Dybgaaende agter: 17'2½”

Dybgaaende for: 15'11½”

Deplacement: 705½ Læster. (1411 Tons).

Armering: 28 Stk. 18-pundige Kanoner.

D. for 4 Stk. 4-pundige Kanoner.

D. agt. 4 Stk. 4-pundige Kanoner, 10 Stk. 30-pundige Karronader.

1825 ændredes Dæksarmeringen til 18 Stk. 18-pundige Kanoner L/18.

Krigsbesætning: 404 Mand.

Otto Dørge med en ukendt aspirant og siin model af fregatten Rota på Nyholm formentlig i 1902. hvor  deb er bygget.       privatfoto

“Fregatten ”ROTA” 1/48  46 Kanoner.

Modellen er udført 1902 af modelbygger O. Dørge, Ornamenteringen af Billedskærer S. Blichfeldt og Rigningen af Skibsbygger F. Bjørneboe.

Sat i Vandet paa Nyholm den 31. Juli 1822; udgaaet af Flaaden 1863.

Fabrikmester A. Schifter.

Dimensioner:

Lang over Stevn 153' 3” (48,10 m).

Bred paa Tømmeret 37'9”

Dybgaaende agter: 17'2½”

Dybgaaende for: 15'11½”

Deplacement: 705½ Læster. (1411 Tons).

Armering: 28 Stk. 18-pundige Kanoner.

D. for 4 Stk. 4-pundige Kanoner.

D. agt. 4 Stk. 4-pundige Kanoner, 10 Stk. 30-pundige Karronader.

1825 ændredes Dæksarmeringen til 18 Stk. 18-pundige Kanoner L/18.

Krigsbesætning: 404 Mand.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den danske historiker Hans Christian Bjerg besigtiger Otto Dørges  model af fregatten Rota tirsdag den 5. august 2025 hos Orlogsmuseets Modelbyggerlaug på Nyholm 

 

 

 

 

 

 

Rota i kælderrummet på Søværnets Sergentskole  i Frederikshavn. hvor  den i mange år har delt den sparsomme plads med bur-vogne med vasketøj, kasserede døre og lamper. Den 100-årige og rent ud enestående model af skibet der bragte Bertel Thorvaldsen  til Danmark, bliver nu sat i  stand på laugets værksted på Nyholm.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rota i et kælderrum på Søværnets Sergentskole  i Frederikshavn. hvor  den i mange år har delt den sparsomme plads med bur-vogne med vasketøj, kasserede døre og lamper. Den 100-årige og rent ud enestående model af skibet der bragte Bertel Thorvaldsen  til Danmark, bliver nu sat i  stand på laugets værksted på Nyholm.

Otto Dørges model af Schifters fregat Rota

fundet i en kælder på Søværnets Sergentskole i Frederikshavn

Otto Dørge med en ukendt aspirant og sin model af fregatten Rota fotograferet i modelkammeret på Holmen i 1902. privatfoto

Den danske historiker Hans Christian Bjerg besigtiger Otto Dørges genfundne model af fregatten Rota tirsdag  5. august 2025 hos Orlogsmuseets Modelbyggerlaug på Nyholm.

På toppen af Pikkerbakken i Frederikshavn onsdag den 9. april 2025

Rota i kælderrummet på Søværnets  Sergentskole  i Frederikshavn. hvor  den i mange år har delt den sparsomme plads med bur-vogne med vasketøj, kasserede døre og lamper. Den rent ud enestående 100-årige model af skibet der bragte Bertel Thorvaldsen  til Danmark, skal nu sættes i  stand på laugets værksted på Nyholm.

På toppen af Pikkerbakken i Frederikshavn onsdag den 9. april 2025

En rengøringsassistent lukker mig ind. Bemærk den smalle dør.  70 cm

 

 

En rengøringsassistent lukker mig ind. Bemærk den smalle dør.  70 cm

Dørges model står i  et magasin for skolens rengøringsfolk. Trangt  omgivet, pakket ind i rullestativer og sække.  .

 

Begge bundpladene, som skibet hviler i, såvel den store som den mindre del er  for brede til at kunne passere gennem døren ind til kælderrummet.

Modellen må løftes ud af lejet for at kunne komme igennem.

Dørges model står i  et magasin for skolens rengøringsfolk. Trangt  omgivet, pakket ind i rullestativer og sække.  .

Bundpladene, skibet hviler i, såvel den store som den øverste og mindre er  for brede til at kunne passere gennem døren ind til kælderrummet.

Modellen må således løftes ud af lejet for at kunne komme igennem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OPMÅLING

længde  mesanbom til spidsen af  klyverbommen                                               153 cm

længde skroget fra hæk til stævn                                                                              113 cm

Bredeste sted   ( storråen incl  læsejls-spir )                                                                               60.cm  

Højde fra pladen ( vandlinien )     til stormastens top                                            110  cm

Bundpladerne  af krydsfiner                                                                                          2  cm

Målt under bundpladerne. Skrog og messing-støttefod                                        15  cm

Total  højde                                                                                                                    127 cm

 

Bundpladernes mål  ( delt i to )    den øverste ( originale )                    85   X    122  cm

Nederste plade ( formentligt lavet for transporten )                              87   X    182  cm

 

Messingfoden ( ses herunder  )  fra kølen og ned                                                    9  cm

OPMÅLING

længde  fra spidsen af mesanbom til spidsen af  klyverbommen      153 cm

længde skrog fra hæk til stævn  113 cm

Højde fra pladen ( vandlinien )  til stormastens top                           110  cm

Bredeste sted   ( storråen incl  læsejls-spir )                                                60 cm

Bundpladerne  af krydsfiner         2  cm

Målt under bundpladerne. Skrog og messing-støttefod                        15  cm

Total højde                                     127 cm

 

Bundpladernes mål  ( delt i to )    den øverste ( originale )      85   X    122  cm

Nederste plade ( formentligt lavet for transporten )                87   X    182  cm

 

Messingfoden        ( ses herunder  ) 

målt fra kølen                               9  cm

Et kig under pladerne til bunden og de to fint forarbejdede messingfødder, der gør  modellen  med deres højde totalt 9 cm højere.

(  Kan  evt. skrues af !  )

  Den originale sokkel-plade, der ses her på billedet mangler

Et kig under pladerne til bunden og de to fint forarbejdede messingfødder, der gør modellen  9 cm højere.

(  Kan evt. skrues af !  )   ( Bemærk modellens originale sokkel eller underplade mangler .)

Hækken har lidt overlast. Dele af rammen til styrbord er løs. Skader på vinduer sprodser m.m.

Hækken har lidt overlast. Dele af rammen til styrbord er løs. Skader på vinduer sprodser m.m.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vinduer og rammer beskadiget. Løs ramme til styrbord.  Roret har ikke kunnet vurderes. Båden der har hængt i de to davider ligger løst på dækket agter. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vinduer og rammer beskadiget. Løs ramme til styrbord.  Roret har ikke kunnet vurderes. 

Båden der har hængt i de to davider ligger løst på dækket agter. 

Det knækkede bovspryd. Den løse spids hænger

Det knækkede bovspryd. Den løse spids hænger

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bruddet  foran æselhovedet er i og for sig ikke nogen stor ting. Man kan forholdsvis nemt fremstille nyt, men det deraf følgende riggearbejde er en anden ting.

Skolechef kommandørkaptajn Jens Grønkjær  er behjælpelig ved  opmålingen og gennemgangen af modellen.

Skolechef kommandørkaptajn Jens Grønkjær  er behjælpelig og til stede under  opmålingen og gennemgangen af modellen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tovværk gennem blokke, alt skal ligge kvejlet og bundet.  Den gamle mesters arbejde  tåler et nærmere kig. 

Tovværk gennem blokke, alt skal ligge kvejlet og bundet.  Den gamle mesters arbejde  tåler et nærmere kig. 

Seniorsergent McNally er behjælpelig med at køre rullevogne ud af rummet for at give plads.. Rota løftet ud sit leje  lempes mod   udgangen......

...gennem den smalle dør til vaskerummet.  .

....op og rundt trapper med tilhørende rapos.  Flytning af skibsmodeller må man ikke tage let  på...  overlade til den uforberedte......

... Det er ikke raketvidenskab, ikke en mange-årig uddannelse. Men flytning af et 100 år gammelt modelskib, er immervæk et anderledes projekt, Skibet en særdeles sart kunstgenstand. Tilmed  en kunst-genstand med en, for det utrænede øje, uoverskuelig udstrækning, Een mand kan ikke se det hele, to knap overskue alle forhindringer, og som ved Murphy’s lov: Hvis noget kan gå galt,  så gør det.  Hvis intet kan gå galt, går det galt alligevel.  Vi har vitterlig repareret for museumsfolk.

Alle trækker vejret lettere, da den sårbare museumsgenstand står sikret  i sin dok, fastspændt i vognen. Det hele gennemgået en ekstra gang forud for køreturen til København og Nyholm.

 

Seniorsergent McNally er behjælpelig med at køre rullevogne ud af rummet for at give plads.. Rota løftet ud sit leje  lempes mod   udgangen......

 

....... gennem den smalle dør til vaskerummet.    .  ..

            ....op og rundt trapper med tilhørende rapos.  Flytning af skibsmodeller må man ikke tage let                       på.  overlade til den uforberedte......

... Det er ikke raketvidenskab, ikke en mange-årig uddannelse. Men flytning af et 100 år gammelt modelskib, er immervæk et anderledes projekt, Skibet en særdeles sart kunstgenstand. Tilmed  en kunst-genstand med en, for det utrænede øje, uoverskuelig udstrækning, Een mand kan ikke se det hele, to knap overskue alle forhindringer, og som ved Murphy’s lov: Hvis noget kan gå galt,  så gør det.  Hvis intet kan gå galt, går det galt alligevel.  Vi har vitterlig repareret for museumsfolk.

 Så alle trækker vejret lettere, da den sårbare museumsgenstand står sikret  i sin dok, fastspændt i vognen. Det hele gennemgået en ekstra gang forud for køreturen til København og Nyholm. Opgaven løst af Niels Buhl, Brian Fatum, Erik Møller og Steffen Ortmann fra Orlogsmuseets Modelbyggerlaug. 

EN SAMTALE MED OTTO DØRGE
SE DETALJER AF ROTA
EN SAMTALE MED OTTO DØRGE
SE DETALJER AF DØRGES MODEL

Niels Mejdal....       formand

Niels Buhl ........   næstformand 

 

niels@mejdal.com

 

 

 

nielsbuhl@gmail.com                                                                       

 

 

A.H. Vedels Plads 6, 1439 København

Niels Mejdal....       formand

Niels Buhl ........   næstformand 

 

niels@mejdal.com

 

 

 

 

 

nielsbuhl@gmail.com                                                                       

A.H. Vedels Plads 6, 1439 København

Niels Mejdal....       formand

Niels Buhl ....... næstformand 

 

    niels@mejdal.com

 

 

    nielsbuhl@gmail.com   

 

                                                                         A.H. Vedels Plads 6 1439 København .