Orlogsmuseets Modelbyggerlaug

The Naval Museum Model Builder Society

Orlogsmuseets Modelbyggerlaug

The Naval Museum Model Builder Society

nyt:  Afholdt ordinær generalforsamling.....

  • Hjem
  • Nyheder
  • Om os
  • Maritim Kontakt
  • Hovedskibet Maria
  • Side 2
  • Mere
  • Kirkeskib I
  • Tegningentil Chaloup-2
  • Strandingsmuseets 750 figurer
  • Peter Maacks Maria
  • Ole Lisberg om Lauget oprindelse
  • Otto Dørge
  • En Anden Modelbygger
  • Halv-model af Defence
  • Nyheder 25
  • Nelson stor
  • byggehistorik
  • fortunadagbogbig001
  • fortunadagbogbig002
  • Fortuna historik 001
  • Tegningen til chaluo (for PC )
  • Forstørret tekst
  • proveniens ved Poul Beck
  • Galionsfigur Fortuna
  • klokkestabel
  • Forstørrelse fortuna dagbog
  • Kong Frederik VI godkendelse
  • Kirkeskibet i Eckersbergs tegning
  • Proveniens
  • Najaden-stor
  • OLelisbergStillebillede
  • Eckerberg-stor
  • Otto Dorge portræt
  • FMI Christianus Quintus
  • Rota
  • Kulturnat

 

 

 

 

Foranledet af en henvendelse fra Hans Kongelige Højhed Prins Joachim, anmodede Nationalmuseets museumsinspektør Jørgen Walseth januar 2023 Modelbyggerlauget på Nyholm, om en vurdering af mulighederne for at udlåne en model som kirkeskib til den danske kirke i Paris, specifikt om der kunne udvælges en egnet model fra Krigsmuseets samling til formålet, eller om en nybygning ville være den rigtige løsning.

 

 

Laugets ekspert Poul Beck fraråder i sit svar, at udtage en museumsmodel til kirkeskib:

 

                

"Museets modelsamling kan opdeles i to hovedkategorier, dels de skrøbelige og præcist byggede, men uriggede konstruktionsmodeller fra 16 – og 1700 – dels de fremragende, riggede og detaljerede udstillingsmodeller, bygget fra sidste halvdel af 1800 tallet og frem til i dag. Modeller der med deres fine og sårbare detaljer nødvendigvis må anbringes i montrer beskyttet mod berøring, støv, fugt og sollys ( UV-stråler. )

Og herudover nogle få meget store takkelmodeller fra 1800 tallet, bygget til undervisningsformål.

I alle tilfælde modeller der konstruktions- og styrkemæssigt ikke er udformet eller beregnet til nogen form for ophængning."

 

Pouls kendskab til Orlogsmuseets samlinger leder til at:

 

Den rigtige løsning for Frederikskirken, ville være en model, bygget til formålet. En model udført som et kirkeskib med korrekt skrogform, forenklet dæksudstyr og en rigning uden sejl, og nok så vigtigt, tilpasset kirkerummet i såvel størrelse – som form og farvemæssigt. Et skib der er bygget til og i sin konstruktion beregnet til firpunkts ophængning....!

 

 

 

Frederikskirken

Den Danske Kirke

i Paris

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den Danske Kirke / Det lille mirakel

 

 

Frederikskirken

den Danske Kirke i Paris

Et kirkeskib bliver til

 

Foranledet af en henvendelse fra Hans Kongelige Højhed Prins Joachim, anmodede Nationalmuseets museumsinspektør Jørgen Walseth januar 2023 Modelbyggerlauget på Nyholm, om en vurdering af mulighederne for at udlåne en model som kirkeskib til den danske kirke i Paris, specifikt om der kunne udvælges en egnet model fra Krigsmuseets samling til formålet, eller om en nybygning ville være den rigtige løsning.

 

Laugets  Poul Beck anbefaler at bygge nyt.

 

 

Besluttet blev det.

Frederikskirken skulle have sit kirkeskib. Vi skulle bygge nyt, og dertil, at korvetten Fortuna var et oplagt valg.

 

Kirkerummet taler for et skib i afdæmpede farver. Fortuna, er et slankt og et meget elegant, og velproportioneret dansk bygget sejlskib med netop afdæmpede nyklassicistiske dekorationer og samtidig et skib der på flere måder udtrykker de historiske og kulturelle relationer mellem Frankrig og Danmark.

 

Et skib aldrig tidligere bygget

som model.

 

Søsat 1825  fra Nyholm i København er det konstrueret af flådens daværende fabrikmester  chefkonstruktør Andreas Schifter.

 

Schifter var en berejst mand, på sin tid endda meget berejst.

 

Efter en videnskabelig uddannelse i konstruktion, søartilleri og vandbygning m.v.  foretog han studierejser i Sverige, i Norge, Holland og endelig i Frankrig hvor han i årene 1808  og 1809 gjorde tjeneste i den franske flåde..

 

Efter sin hjemkomst til Holmen i 1814 blev han pålagt at genopbygge den danske orlogsflåde. Og det var virkelig, fra grunden.

Efter flådens ran i 1807 og adskillelsen fra Norge i 1814, skulle man bygge nyt og mange forskellige skibstyper skulle bygges, og netop med hensyn til fregatter og korvetter var han stærkt inspireret af den franske flådes tilsvarende enheder, som han under sit ophold i frankrig havde oplevet som særdeles velsejlende.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Medlemmer af kirkerådet afprøver  tirsdag de 10 oktober 2023.med et  papkasse-skib om størelseforholdet 1/30 passer til kirkerummet

Marine-maleren C. W. Eckersbergs maleri af en korvet af Fotunas klasse.

Marine-maleren C. W. Eckersbergs maleri af en korvet af Fotunas klasse.

 

Korvetten Fortuna var et oplagt valg.

Besluttet blev det. Frederikskirken skulle have sit kirkeskib. Og Andreas Schifters korvet Fortuna syntes et oplagt valg.

 

Aldrig tidligere bygget

som model.

 

Kirkerummet taler for et skib i afdæmpede farver. Fortuna, er et slankt og et meget elegant, og velproportioneret dansk bygget sejlskib med netop afdæmpede nyklassicistiske dekorationer og samtidig et skib der på flere måder udtrykker de historiske og kulturelle relationer mellem Frankrig og Danmark.

 

Søsat 1825  fra Nyholm i København er det konstrueret af flådens daværende fabrikmester  chefkonstruktør Andreas Schifter.

 

Schifter var for sin tid endda meget berejst.

 

Efter en videnskabelig uddannelse i konstruktion, søartilleri og vandbygning m.v.  foretog han studierejser i Sverige, i Norge, Holland og endelig i Frankrig hvor han i årene 1808  og 1809 gjorde tjeneste i den franske flåde..

 

Udannede sig i Frankrig  i årene 1808  og 1809 og gjorde tjeneste i

den franske flåde som inspirerede ham

 

Efter sin hjemkomst til Holmen i 1814 blev han pålagt at genopbygge den danske orlogsflåde. Og det var virkelig, fra grunden.

Efter flådens ran i 1807 og adskillelsen fra Norge i 1814, skulle man bygge nyt og mange forskellige skibstyper skulle bygges, og netop med hensyn til fregatter og korvetter var han stærkt inspireret af den franske flådes tilsvarende enheder, som han under sit ophold i frankrig havde oplevet som særdeles velsejlende.

 

Medlemmer af kirkerådet afprøver tirsdag den 10 oktober 2023 med et papkasse-skib om størrelsesforholdet 1/30  passer  i kirkerummet..

C. W. Eckersbergs maleri af korvetten Najaden

C. W. Eckersbergs malerie af korvetten Najanen.

Niels Mejdal....       formand

Niels Buhl ........   næstformand 

 

niels@mejdal.com

 

 

 

nielsbuhl@gmail.com                                                                       

 

 

A.H. Vedels Plads 6, 1439 København

Niels Mejdal....       formand

Niels Buhl ........   næstformand 

 

niels@mejdal.com

 

 

 

 

 

nielsbuhl@gmail.com                                                                       

A.H. Vedels Plads 6, 1439 København

Niels Mejdal....       formand

Niels Buhl ....... næstformand 

 

    niels@mejdal.com

 

 

    nielsbuhl@gmail.com   

 

                                                                         A.H. Vedels Plads 6 1439 København .