Torsdag den 8. juni 2023
Der er langt til Paris. Det kan man mærke i værkstedet de dage. Og hele vejen skal klingen holdes i stregen.
Orlogsmuseets Modelbyggerlaug
The Naval Museum Model Builder Society
Orlogsmuseets Modelbyggerlaug
The Naval Museum Model Builder Society
nyt: En donation fra firmaet Wismann Property Consult A/S -.....
Historik Fortuna
Historik Fortuna
logbog for arbejdet.. Bygning af et kirkeskib
I dag
Konstrueret af Andreas Schifter 1817
Bygget på Nyholm 1824
og igen
på Nyholm som kirkeskib 2024
I dag
Torsdag den 8. juni 2023
Der arbejdes fremdeles på skiverne til underskroget. Et færdigt sæt der antyder skibets facon ligger på beddingen til højre. Beddingen er et kraftigt stykke limtræ der skal sikre et helt plant og stabilt underlag.
Torsdag den 8. juni 2023
Der arbejdes fremdeles på skiverne til underskroget. Et færdigt sæt der antyder skibets facon ligger på beddingen til højre. Beddingen er et kraftigt stykke limtræ der skal sikre et helt plant og stabilt underlag.
Torsdag den 8. juni 2023
Skibets form i vandlinjen på det bredeste sted.træder frem på det glatte save-plan.
Torsdag den 8. juni 2023
Skibets form i vandlinjen på det bredeste sted.træder frem på det glatte save-plan.
Onsdag den 26. april 2023
Gennemgang af alt forhåndevørende materiale om bygningen af Schifter korvet fra 1824. Spanteridset skal overføres til lindetræet. Poul er skibsbygger, uddannet på Orlogsværftet og læser i dag skibets linier med et sikkert øje og til brugbare linjer på lindetræet
"Poul har normalt en blyantsspidser på sig !"
Altid en spidset blyant..
.
.
Torsdag den 8. juni 2023
Klingen i blyants-stregen. efter savbåndet er skiftet ud.
Onsdag den 26. april 2023
Gennemgang af alt forhåndevørende materiale om bygningen af Schifter korvet fra 1824. Spanteridset skal overføres til lindetræet. Poul er skibsbygger, uddannet på Orlogsværftet og læser i dag skibets linier med et sikkert øje og til brugbare linjer på lindetræet.
Torsdag den 8. juni 2023
Klingen lige i blyantsstregen
Torsdag den 8. juni 2023
Der er langt til Paris. Det kan man mærke i værkstedet de dage. Og hele vejen skal klingen holdes i stregen.
Lørdag den 10 .juni 2023
De første skiver, styrbord og bagbord på beddingen, som er opstreget og forsynet med nummereringen fra spanteridset og originaltegningen. Fra middelspantet og frem bogstaver. a -b - c osv og fra middelspantet agterud tallene 1 til 13.. De to halvdele samles om udskåret finsk 9 mm finer. der midlertidigt tilpasset sikrer en præcis lodret midte.
Lørdag den 10 .juni 2023
De første skiver, styrbord og bagbord på beddingen, som er opstreget og forsynet med nummereringen fra spanteridset og originaltegningen. Fra middelspantet og frem bogstaver. a -b - c osv og fra middelspantet agterud tallene 1 til 13.. De to halvdele samles om udskåret finsk 9 mm finer. der midlertidigt tilpasset sikrer en præcis lodret midte.
Lørdag den 10 .juni 2023
Tredje lag.. Dimensionerne på hver enkelt skive er beregnet, ikke bare nogenlunde, men helt og aldeles præcist efter konstruktøren Andreas Schifters 200 gamle tegninger, der er tegnet med henblik på at bygge det rigtige skib.
Lørdag den 10 .juni 2023
Tredje lag.. Dimensionerne på hver enkelt skive er beregnet, ikke bare nogenlunde, men helt og aldeles præcist efter konstruktøren Andreas Schifters 200 gamle tegninger, der er tegnet med henblik på at bygge det rigtige skib.
Lørdag den 10 .juni 2023
Fjerde lag. Alt passer som det skal. Tykkelsen har vi valgt, 15 mm. som det mest hensigtsmæssige i forhold til høvlearbejdet. Kunne for den sags skyld have været tyndere. eller tykkere.
Lørdag den 10 .juni 2023
Fjerde lag. Alt passer som det skal. Tykkelsen har vi valgt, 15 mm. som det mest hensigtsmæssige i forhold til høvlearbejdet. Kunne for den sags skyld have været tyndere. eller tykkere.
Lørdag den 10. juni 2023
Poul ved saven mens stablen af skiver (i forgrunden) vokser og efterhånden giver en idé
om skibets form.
Lørdag den 10. juni 2023
Poul ved saven mens stablen af skiver (i forgrunden) vokser og efterhånden giver en idé
om skibets form.
Fredag den 15 juni 2023
Skiverne der danner kirkeskibet Fortunas skrog fra vandlinjen og ned er komplet og ligger under pres på (beddingen) limtræs-underlaget.
Fredag den 15 juni 2023
Skiverne der danner kirkeskibet Fortunas skrog fra vandlinjen og ned er komplet og ligger under pres på (beddingen) limtræs-underlaget.
Søndag den 25 juni 2023
Byggemøde. Opgaverne gennemgåes. (fv) Niels Buhl, der bygger småbåde og allerede forbereder rigningen, Hans Thomas Andersen, der drejer kanoner og bygger rapperter, Poul Beck der bygger fra vandlinjen og op og tegner og beregner til projektet og Franz Lange der er i gang med masternes 3 mærs.
Søndag den 25 juni 2023
Byggemøde. Opgaverne gennemgåes. (fv) Niels Buhl, der bygger småbåde og allerede forbereder rigningen, Hans Thomas Andersen, der drejer kanoner og bygger rapperter, Poul Beck der bygger fra vandlinjen og op og tegner og beregner til projektet og Franz Lange der er i gang med masternes 3 mærs.
Mandag den 26 juni 2023
Assisteret af Kim Berg udvælger Hans Thomas Andersen (th) pæretræ hos Copenhagen Hardwood. Pæretræ er bare en af de træsorter vi anvender.
Mandag den 26 juni 2023
Assisteret af Kim Berg udvælger Hans Thomas Andersen (th) pæretræ hos Copenhagen Hardwood. Pæretræ er bare en af de træsorter vi anvender.
Onsdag den 28 juni 2023
En anden er såmænd den langsomt voksende busk buksbom, der her ligger forberedt i passende skiver. Det meget hårde ensartede træ egner sig til fine smådele.
Onsdag den 28 juni 2023
En anden er såmænd den langsomt voksende busk buksbom, der her ligger forberedt iog skåret til i passende skiver. Det meget hårde ensartede træ egner sig til fine smådele.
Lørdag den 19. august 2023
Poul arbejder på skibets skrog fra vandlinjen op. Her skærer hsn grundlaget ud i 9 mm finsk finer. Netop vandlinjen som angivet på tegningen, Det bredeste sted der udgør hans underlag.
Lørdag den 19. august 2023
Poul arbejder på skibets skrog fra vandlinjen op. Her skærer hsn grundlaget ud i 9 mm finsk finer. Netop vandlinjen som angivet på tegningen, Det bredeste sted der udgør hans underlag.
Lørdag den 19. august 2023
Poul arbejder på skibet fra vandlinjen op.
Lørdag den 19. august 2023
Poul arbejder på skibet fra vandlinjen op.
Lørdag den 19. august 2023
Det lagdelte underskrog er nær komplet. Skiverne der et lag af gangen er limet sammen under pres, og skibet kan ses retvendt. På toppen er center-delen af Pouls arbejde savet ud og forsøgsmæssigt anbragt på sin plads. Bemærk igen linier og spantenummere, der går igen på alle dele. Også på underlaget. Klik for forstørrelse. Stort billede
Lørdag den 19. august 2023
Det lagdelte underskrog er nær komplet. Skiverne der et lag af gangen er limet sammen under pres, og skibet kan ses retvendt. På toppen er center-delen af Pouls arbejde savet ud og forsøgsmæssigt anbragt på sin plads. Bemærk igen linier og spantenummere, der går igen på alle dele. Også på underlaget. Klik for forstørrelse.
Lørdag den 19. august 2023
Spantedelene hvormed øvre del skal opbygges, er skåret og ligger klar og samlet med elastikker på bordet.
Lørdag den 19. august 2023
Spantedelene hvormed øvre del skal opbygges, er skåret og ligger klar og samlet med elastikker på bordet.
Lørdag den 19. august 2023
Fire spanter stillet op på arbejdsbordet illustrerer princippet i opbygningen af kirkeskibet over vandlinjen. Faconen er uddraget af Schifters spanterids. Nedre kant er netop vandlinjen, som angivet på tegningen, og i sagens natur plan. Matcher pr definition underdelens overflade.
Lørdag den 19. august 2023
Fire spanter stillet op på arbejdsbordet illustrerer princippet i opbygningen af kirkeskibet over vandlinjen. Faconen er uddraget af Schifters spanterids. Nedre kant er netop vandlinjen, som angivet på tegningen, og i sagens natur plan. Matcher pr definition underdelens overflade.
Lørdag den 19. august 2023
Som at bygge korthus. Til ære for fotografen sætter Poul delene op og på plads og giver et første indtryk af helheden.
Mandag den 4. september 2023
Skroget er komplet, limet sammen fastspændt på på beddingen. Høvlearbejdet er begyndt..
Mandag den 4. september 2023
Skroget er komplet, limet sammen fastspændt på på beddingen. Høvlearbejdet er begyndt..
Mandag den 4. september 2023
Meget materiale skal skæres væk. Fjernes med høvl.. Skarpslebne høvle i flere størrelser, der løbende slibes op og justeres for at få det optimale ud af dem.
Mandag den 4. september 2023
Meget materiale skal væk. Fjernes med høvl.. Skarpslebne høvle i flere størrelser, slibes løbende op og justeres for at få det optimale ud af dem.
Onsdag den 6. september 2023
Konstruktøren, Andreas Schifters skrogform begynder at træde frem i "lagkagens" lindetræ. Partituret. Spanterridset fra mesterens tegning følges slavisk og kontrolleres løbende.
Onsdag den 6. september 2023
Konstruktøren, Andreas Schifters skrogform begynder at træde frem i "lagkagens" lindetræ. Partituret. Spanterridset fra mesterens tegning følges slavisk og kontrolleres løbende.
Mandag den 11. september 2023
En uge senere.
Mandag den 11. september 2023
En uge senere.
Søndag den 17. september 2023.
Arbejdet med høvl er færdigt. Fra nu er det med sandpapir og stadig større forsigtighed.
Onsdag den 20. september 2023
Ingen af delene er færdige da Poul kommer forbi med Fortunas øvre del, der for alvor tager form.
Dage bliver til uger. Mere end en måneds slibearbejde før Forunas slanke facon var på plads. Den sidste justering først med de to dele samlet.
Søndag den 17. september 2023.
Arbejdet med høvl er færdigt. Fra nu er det med sandpapir og stadig større forsigtighed.
Onsdag den 20. september 2023
Ingen af delene er færdige da Poul kommer forbi med Fortunas øvre del, der for alvor tager form.
Torsdag den 21. september 2023
Tegningen til venstre er barkassen eller travaille chalouppen ( omtalt her ) den største af Fortunas småbåde der har sin plads på dækket midtskibs. Niels har omhyggeligt udvalgt to klodser af lindetræ med ens og paralelle åretegninger, så de spejler hinanden og som han er her er ved at lime sammen med sortfarvet lim. Farven i den hvide snedkerlim skal sikre at samlingen ( midterlinjen ) forbliver synlig til senere brug.
Torsdag den 21. september 2023
Den sammelimede klodser har nu fået monteret kopier af originaltegningen på alle sider.
Skriv tekst her
Torsdag den 21. september 2023
Skære-arbejdets spæde start. Med kniv efter Konstruktøren Andreas Schifters linier.
Fredag den 22. september 2023
Der er langt igen, men de første, de indledende snit har allerede synliggjort bådens færdige form i flere planer.
Fredag den 16. februar 2024
Barkassen tager form i Niels hænder. Snit for snit kommer bådens linier frem i lindetræet, mens andre både med andre størrelse og fumktioner er længere i processen.. Ialt 4 småbåde vill være synlige på kirkeskibet Fortuna..
Fredag den 16. febrauar 2024
De flotte skibe fra 1800-tallet var på den tid ikke at regne som kulturarv, men snarere "state of the art technology". Det fremste man kunne præstere og under konstant udvikling, så at finde frem til hvorledes både så ud på korvetten Fortuna i 1824, kan være lidt af et puslespil.
Torsdag den 21. september 2023
Tegningen til venstre er barkassen eller travaille chalouppen ( omtalt her ) den største af Fortunas småbåde der har sin plads på dækket midtskibs. Niels har omhyggeligt udvalgt to klodser af lindetræ med ens og paralelle åretegninger, så de spejler hinanden og som han er her er ved at lime sammen med sortfarvet lim. Farven i den hvide snedkerlim skal sikre at samlingen ( midterlinjen ) forbliver synlig til senere brug.
Torsdag den 21. september 2023
Den sammelimede klodser har nu fået monteret kopier af originaltegningen på alle sider.
Torsdag den 21. september 2023
Skære-arbejdets spæde start. Med kniv efter Konstruktøren Andreas Schifters linier.
Fredag den 22. september 2023
Der er langt igen, men de første, de indledende snit har allerede synliggjort bådens færdige form i flere planer.
Fredag den 16. februar 2024
Barkassen tager form i Niels hænder. Snit for snit kommer bådens linier frem i lindetræet, mens andre både med andre størrelse og fumktioner er længere i processen.. Ialt 4 småbåde vill være synlige på kirkeskibet Fortuna..
Fredag den 16. febrauar 2024
De flotte skibe fra 1800-tallet var på den tid ikke at regne som kulturarv, men snarere "state of the art technology". Det fremste man kunne præstere og under konstant udvikling, så at finde frem til hvorledes både så ud på korvetten Fortuna i 1824, kan være lidt af et puslespil.
Onsdag den 13. marts 2024
Marinemaleren Wilhelm Eckersberg har tegnet galionsfiguren til korvetten Fortuna, der i dag anses for den smukkeste vi har. Figuren er bevaret og i dag udstillet på Krigsmuseet, hvor klenodiet bliver 3-D scannet til kirkeskibet. Et tiltag der skal sikre, at vi er tro mod alle fine linjer og detaljer.
Onsdag den 13. marts 2024
Marinemaleren Wilhelm Eckersberg har tegnet galionsfiguren til korvetten Fortuna, der i dag anses for den smukkeste vi har. Figuren er bevaret og i dag udstillet på Krigsmuseet, hvor klenodiet bliver 3-D scannet til kirkeskibet. Et tiltag der skal sikre, at vi er tro mod alle fine linjer og detaljer.
Fredag den 26 april 2024
De to dele der udgør Fortuna over vandlinien og under vandlinien ses side om side på arbejdsbordet i Vedbæk.
Fredag den 26 april 2024
De to dele der udgør Fortuna over vandlinien og under vandlinien ses side om side på arbejdsbordet i Vedbæk.
Fredag den 26 april 2024
Hver eneste planke omkring stævn og hæk må specielt tilpasses skibets linier.Skæress til individuelt.
Fredag den 26 april 2024
Hver eneste planke omkring stævn og hæk må specielt tilpasses skibets linier.Skæress til individuelt.
Fredag den 26 april 2024
En vigtig detalje. De fire øjebolte i stål, der skal holde Fortuna når den hænger i kirken på rue Lord Byron, er allerede medregnet i ligningen. Faktisk meget tidligt. Sikkert og solidt indgår de i selve kontruktionen.
Fredag den 26 april 2024
En vigtig detalje. Et kirkeskib er beregnet til at hænge op. De fire øjebolte i stål, der skal holde Fortuna når den hænger i kirken på rue Lord Byron, er allerede medregnet i ligningen. Faktisk meget tidligt. Sikkert og solidt indgår de i selve kontruktionen.
Fredag den 26 april 2024
Poul arbejder med en planke ved stævnen som buer i flere retninger. I mange tilfælde udskæres de kompliserede dele i første omgang simpelt karton.
Fredag den 26 april 2024
Poul arbejder med en planke ved stævnen som buer i flere retninger. I mange tilfælde udskæres de kompliserede dele i første omgang simpelt karton.
Fredag den 26 april 2024
Galionen tager form. På kirkeskibet som aldrig skal være beskyttet af en montre er galions-tømmeret skåret i ahorn.
Fredag den 26 april 2024
Galionen tager form. På kirkeskibet som aldrig skal være beskyttet af en montre er galions-tømmeret skåret i ahorn.
Tirsdag d. 27 august 2024
Detaljer skæres ud i lindetræ.
Tirsdag d. 27 august 2024
Detaljer skæres ud i lindetræ.
Tirsdag d. 27 august 2024
Alle dele bliver fremstillet løbende. Dækket er endnu ikke lagt, men her er rattet forsøgsmæssigt stillet på plads sammen med et ristværk og kapstannen i baggrunden.
Tirsdag d. 27 august 2024
Alle dele bliver fremstillet løbende. Dækket er endnu ikke lagt, men her er rattet forsøgsmæssigt stillet på plads sammen med et ristværk og kapstannen i baggrunden.
Tirsdag d. 27 august 2024
Drejet og pudset. Fortunas kapstan genskabt nøjagtigt som den så ud på Adreas Schifters velsejlende korvet i 1824.
Tirsdag d. 27 august 2024
Drejet og pudset. Fortunas kapstan genskabt nøjagtigt som den så ud på Adreas Schifters velsejlende korvet i 1824.
Onsdag
Josef var en almindelig tømrer fra Nazaret
Onsdag
Josef var en almindelig tømrer fra Nazaret