Historik Fortuna

logbog for arbejdet med bygningen et kirkeskib

Konstrueret af Andreas Schifter  1817

 
               Bygget på Nyholm  1824


og igen på Nyholm som kirkeskib  2024

 

Onsdag den 7. juni 2023

Det første spadestik ? Niels skærer for første gang i lindetræet.   Bemærk at to plader er sat sammen. Styrbord og bagbord  skæres således ens og i samme operation.

Torsdag den 8. juni 2023

Der arbejdes fremdeles på skiverne til underskroget. Et færdigt sæt der antyder skibets facon ligger på beddingen til højre. Beddingen er et kraftigt stykke limtræ der skal sikre et helt plant og stabilt underlag.

Torsdag den 8. juni 2023

Skibets form i vandlinjen på det bredeste sted.træder frem på det glatte save-plan.

 

Onsdag den 26. april 2023

Gennemgang af alt forhåndevørende materiale om bygningen af Schifter korvet fra 1824. Spanteridset skal overføres til lindetræet. Poul er skibsbygger, uddannet på Orlogsværftet og læser i dag skibets linier med et sikkert øje og til brugbare linjer på lindetræet

 

 

 

 

 

 

"jeg har ellers altid en blyantsspidser på mig !"

                              

 Jeg skal bruge en spidset blyant..

......

Poul H Beck       

.

.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Torsdag den 8. juni 2023

Klingen i blyants-stregen. efter savbåndet er skiftet ud.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Torsdag den 8. juni 2023

Der er langt til Paris. Det kan man mærke i værkstedet de dage.  Og hele vejen skal klingen holdes i stregen.

Lørdag den 10 .juni 2023

De første skiver, styrbord og bagbord  på beddingen, som er opstreget og forsynet med nummereringen fra spanteridset og originaltegningen. Fra middelspantet og frem bogstaver. a -b - c osv og fra middelspantet agterud  tallene 1 til 13.. De to halvdele samles om udskåret  finsk 9 mm finer. der midlertidigt tilpasset sikrer en præcis lodret midte.

Lørdag den 10 .juni 2023

Tredje lag.. Dimensionerne på hver enkelt skive er beregnet, ikke bare nogenlunde, men helt og aldeles præcist efter konstruktøren Andreas Schifters 200 gamle tegninger, der er tegnet med henblik på at bygge det rigtige skib.

Lørdag den 10 .juni 2023

Fjerde lag. Alt passer som det skal. Tykkelsen har vi valgt, 15 mm. som det mest hensigtsmæssige i forhold til høvlearbejdet. Kunne for den sags skyld have været tyndere. eller tykkere.

Lørdag den 10. juni  2023

Poul ved saven mens stablen af skiver (i forgrunden) vokser og efterhånden giver en idé

om skibets form.

Fredag den 15 juni 2023

Skiverne der danner kirkeskibet Fortunas skrog fra vandlinjen og ned er komplet og ligger under pres på  (beddingen) limtræs-underlaget.

Søndag den 25  juni 2023

Byggemøde. Opgaverne gennemgåes. (fv) Niels Buhl, der bygger småbåde og allerede forbereder rigningen, Hans Thomas Andersen, der drejer kanoner og bygger rapperter, Poul Beck der bygger fra vandlinjen og op og tegner og beregner til projektet og Franz Lange der er i gang med masternes 3 mærs.

Mandag den 26  juni 2023

Assisteret af Kim Berg udvælger Hans Thomas Andersen (th) pæretræ hos  Copenhagen Hardwood. Pæretræ er bare en af de træsorter vi anvender.

Onsdag den 28  juni 2023

En anden er såmænd den langsomt voksende busk buksbom, der her ligger forberedt i passende skiver. Det meget hårde ensartede træ egner sig til fine smådele.

Lørdag den 19. august 2023

Poul arbejder på skibets skrog fra vandlinjen op. Her skærer hsn  grundlaget ud i 9 mm finsk finer. Netop vandlinjen som angivet på tegningen, Det bredeste sted der udgør hans underlag.

Lørdag den 19. august 2023

Poul arbejder på skibet fra vandlinjen op. 

Lørdag den 19. august 2023

Det lagdelte underskrog er nær komplet. Skiverne der et lag af gangen er limet sammen under pres, og skibet kan ses retvendt. På toppen er center-delen af Pouls arbejde savet ud og forsøgsmæssigt anbragt på sin plads. Bemærk igen linier og spantenummere, der går igen på alle dele. Også på underlaget. Klik for forstørrelse.     Stort billede

Lørdag den 19. august 2023

Poul afprøver overdelens finerbund, netop udskåret i 9 mm finsk finer.

( den passer )

Lørdag den 19. august 2023

Spantedelene hvormed øvre del skal opbygges, er skåret og ligger klar og samlet med elastikker på bordet.

Lørdag den 19. august 2023

Fire spanter stillet op på arbejdsbordet illustrerer princippet i opbygningen af kirkeskibet over vandlinjen. Faconen er uddraget af Schifters spanterids. Nedre kant er netop vandlinjen, som angivet på tegningen, og i sagens natur plan. Matcher pr definition underdelens overflade.

Lørdag den 19. august 2023

Som at bygge korthus. Til ære for fotografen sætter Poul delene op og på plads og giver et første indtryk af helheden.

 

 

 

 

 

Klik for forstørrelse

Mandag den 4. september 2023 

Skroget er komplet, limet sammen fastspændt på på beddingen. Høvlearbejdet er begyndt..

 

Mandag den 4. september 2023 

Meget materiale skal skæres væk. Fjernes med høvl.. Skarpslebne  høvle  i flere størrelser, der løbende slibes op og justeres for at få det optimale ud af dem.

 

 

Onsdag den 6. september 2023

Konstruktøren, Andreas  Schifters skrogform begynder at træde frem i "lagkagens" lindetræ. Partituret. Spanterridset fra mesterens tegning følges slavisk og kontrolleres løbende.

Mandag den 11. september 2023

En uge senere.

 

Søndag den 17. september 2023.

Arbejdet med høvl er færdigt. Fra nu er det med sandpapir og stadig større forsigtighed.

Onsdag den 20. september 2023

Ingen af delene er færdige da Poul kommer forbi med Fortunas øvre del, der for alvor tager form.

 

Torsdag  den 21. september 2023

Tegningen til venstre er barkassen eller travaille chalouppen ( omtalt her ) den største af Fortunas småbåde der har sin plads på dækket midtskibs. Niels har  omhyggeligt udvalgt to klodser af lindetræ med ens og paralelle åretegninger, så de spejler hinanden og som han er her er ved at lime sammen med sortfarvet lim. Farven i den hvide snedkerlim skal sikre at samlingen ( midterlinjen )  forbliver synlig til senere brug.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Torsdag den 21. september 2023

Den sammelimede klodser har nu fået monteret kopier af originaltegningen på alle sider.

Skriv tekst her

Torsdag den 21. september 2023

Skære-arbejdets spæde start. Med kniv  efter Konstruktøren Andreas Schifters linier.

Fredag den 22. september 2023

Der er langt igen, men de første, de indledende snit har allerede  synliggjort  bådens færdige form i flere planer.

Fredag den 16. februar 2024 

Barkassen tager form  i Niels hænder. Snit for snit kommer bådens linier frem i lindetræet, mens andre både  med andre størrelse og fumktioner er længere i processen.. Ialt 4 småbåde vill være synlige på kirkeskibet Fortuna..

Fredag den 16. febrauar 2024 

De flotte skibe fra 1800-tallet var på den tid  ikke at regne som kulturarv, men  snarere "state of the art technology". Det fremste man kunne præstere og under konstant udvikling, så at finde frem til hvorledes både så ud på korvetten Fortuna i 1824, kan være lidt af et puslespil.

 

mere her om  arbejdet

Onsdag den 13. marts 2024

Marinemaleren Wilhelm Eckersberg har tegnet galionsfiguren til korvetten Fortuna, der i dag anses for den smukkeste vi har. Figuren er bevaret og i dag udstillet på Krigsmuseet, hvor klenodiet bliver 3-D scannet til kirkeskibet. Et tiltag der skal sikre, at vi er tro mod alle fine linjer og detaljer.

 

Onsdag den 13. marts 2024

Museumsinspektør, curator Jørgen Walseth (tv) og Poul Beck på Krigsmuseet.

 

Onsdag den 13. marts 2024

Galionsfigurens højre fod støtter let på underlaget.

 

Onsdag den 13. marts 2024

Med kvalificeret assistance blev Eckersbergs galionsfigur omsat til digital information.

 

Fredag den 26 april 2024

De to dele der udgør Fortuna over vandlinien og under vandlinien ses side om side på arbejdsbordet i Vedbæk.

 

Fredag den 26 april 2024

Hver eneste planke omkring stævn og hæk må specielt tilpasses skibets linier.Skæress til individuelt.

 

 

Fredag den 26 april 2024

En vigtig detalje. De fire øjebolte i stål, der skal holde Fortuna når den hænger i kirken på rue Lord Byron, er allerede medregnet i ligningen. Faktisk meget tidligt. Sikkert og solidt indgår de i selve kontruktionen.

 

Fredag den 26 april 2024

Poul arbejder med en planke ved stævnen som buer i flere retninger. I mange tilfælde udskæres de kompliserede dele i første omgang simpelt karton.

 

Fredag den 26 april 2024

Galionen tager form. På kirkeskibet som aldrig skal være beskyttet af en montre er galions-tømmeret skåret i ahorn.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Borgmester Ann  Sofie Orth Rudersdal og Niels Buhl

Noget bliver stående.

Kulturnat har vi prøvet før. Aftener hvor vi åbner dørene og møder, taler med og lytter til rigtig mange mennesker. Man er hæs når aftenen er slut. Det bliver til mange spændende, samtaler med søde, sjove og vedkommende gæster. Man husker ikke  dem alle ?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Susanne husker man.. En anden måde at opleve kirkeskibet på. Glemmer aldrig den blinde pige der besøgte værkstedet.

 

 

Skriv tekst he

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Eller da præsten kom forbi. Under Vedbæk  Kulturnat havde  vi besøg   af Sognepræst Rune Reimer Christensen fra Vedbæk Kirke.

 

 

 

 

 

 

 

 

 Tirsdag d. 27 august 2024

Flere og flere detaljer skæres ud i lindetræet.

 Tirsdag d. 27 august 2024

Alle dele bliver fremstillet løbende. Dækket er endnu ikke lagt, men her er rattet forsøgsmæssigt stillet på plads sammen med et ristværk og kapstannen i baggrunden.

Tirsdag d. 27 august 2024

Drejet og pudset. Fortunas kapstan genskabt nøjagtigt som den så ud på Adreas Schifters velsejlende korvet i 1824.

Onsdag 

 

Josef var en  almindelig tømrer fra Nazaret